Oproep

Het pgb is ontstaan vanuit de gedachte dat iemand die zorg behoeft eigen regie kan voeren en keuzevrijheid in zijn/haar zorg kan hebben. Dit staat onder druk door onder andere complexe wet- en regelgeving, waaronder het arbeidsrecht. Om het pgb toekomstbestendig in te richten voor burgers en de uitvoering van de SVB ziet de SVB vereenvoudiging van wet- en regelgeving als randvoorwaardelijk.  De SVB heeft daarom in deze Stand van de Uitvoering verschillende oplossingsrichtingen voorgesteld. Deze denkrichtingen sluiten aan bij de Kamerbrief over het pgb van de staatssecretaris Langdurige en Maatschappelijke Zorg van december 2024 (Kamerstukken II 2024/25, 25 657, nr. 363).

De SVB roept op om een minder complex stelsel toe te passen voor informele zorgverleners, zodat de administratieve lasten voor budgethouders door werkgeverstaken worden verlaagd. 

Daarnaast stelt de SVB voor om de vier zorgwetten te harmoniseren, wat bijdraagt aan bestaanszekerheid en vermindering van administratieve lasten voor budgethouders en de uitvoering van de SVB. 

De SVB signaleert de knelpunten vanuit haar eigen dienstverlening. Het pgb wordt echter in een keten uitgevoerd, waarin de verschillende ketenpartners met elkaar samenwerken. De SVB ziet het dan ook als een gezamenlijke opgave om met het ministerie VWS en de ketenpartners tot verder uitgewerkte voorstellen te komen en zo een betrouwbare en mensgerichte dienstverlening voor burgers te kunnen blijven garanderen. De SVB gaat hierover graag in gesprek met de Kamer, het ministerie van VWS en ketenpartners.