Het verhaal van de SVB
Wij zijn de Sociale Verzekeringsbank (SVB)
We voeren verschillende wetten en regelingen uit als het gaat om sociale zekerheid. Een voorbeeld van deze wetten en regelingen is de AOW, kinderbijslag en het Persoonsgebonden budget (PGB). Wij zorgen dat onze klanten op tijd weten en krijgen waar zij recht op hebben. En we helpen hen in 1 keer goed en zo snel mogelijk.
Bekijk de video Het verhaal van de SVB.
De wetten en regelingen die wij uitvoeren zijn in 2 soorten op te delen:
- sociale verzekeringen (SV-wetten) in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
- overige wetten en regelingen (niet-SV-wetten) in opdracht van andere overheden, met name het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Iedereen geven waar hij of zij recht op heeft, eerlijk en door zo min mogelijk kosten te maken. Dat is waar wij voor staan. We houden het uitvoeren van wetten en regelingen betaalbaar. Om dat goed te kunnen doen, houden wij ons aan de regels. We betalen u het juiste bedrag op tijd, zodat u zich geen zorgen hoeft te maken over uw pensioen, uitkering of tegemoetkoming.
Het is belangrijk dat u zich ook aan de regels houdt. Wij kunnen alleen zorgen voor eerlijke sociale zekerheid als wij de juiste gegevens hebben.
Voorkomen is beter dan genezen is ons uitgangspunt. Wij zorgen er dan ook voor dat u altijd goed op de hoogte bent van de regels. Kijk op deze website bij uw regeling wat van u verwacht wordt.
Wat is handhaving
We willen onze regelingen goed uitvoeren. Daar hoort ook bij dat we toezien dat de regels nageleefd worden. Dit noemen we handhaving.
Soms maakt iemand onterecht gebruik van een regeling: bewust of onbewust. Wij zijn hier alert op. Toezicht begint altijd met onderzoek. Hiervoor gebruiken we alle gegevens die nodig zijn. Zo kunnen we bijvoorbeeld Google gebruiken of informatie opvragen bij andere partijen.
Handhaving is bij ons:
- duidelijkheid geven over rechten en plichten: voorkomen van misbruik door voorlichting
- controleren op onderwerpen als inkomsten en samenwonen
- opleggen van een boete, maatregel of terugvordering als regels worden overtreden
- fraude onderzoeken en hiervan aangifte doen bij het Openbaar Ministerie
Wij hebben de uitgangspunten voor de uitvoering van handhaving en het handhavingsbeleid in een document opgenomen.
Als we vragen hebben kunnen we klanten ook thuis bezoeken. Dit kondigen wij soms van tevoren aan en soms niet. Merken wij dat het ergens niet goed loopt, dan nemen we maatregelen. Als het nodig is doen wij aangifte bij het Openbaar Ministerie. Maar liever voorkomen we dat het fout gaat. Samen met u. Zodat iedereen krijgt wat hem of haar toekomt, niet meer en niet minder.
Bezoekt onze medewerker u thuis? Dan toont onze medewerker u altijd een speciaal legitimatiebewijs. U kunt hier ook naar vragen.
Ruim 350.000 klanten wonen of werken buiten Nederland. Dit kan gevolgen hebben voor uw pensioen, uitkering of tegemoetkoming. Soms wordt een uitkering bijvoorbeeld verlaagd of gestopt als iemand naar het buitenland verhuist. Wonen of werken buiten Nederland kan ook gevolgen hebben voor de uitkering van de partner.
Advies
Speciaal voor mensen die in Duitsland of België gaan werken of wonen (en andersom) hebben we een Bureau voor Belgische Zaken en een Bureau voor Duitse Zaken. In Ankara (Turkije), Rabat (Marokko) en Madrid (Spanje) worden we door een attaché voor sociale zaken vertegenwoordigd.
Grensinfopunt
Grensinfopunt is een digitaal loket waarbij u terecht kunt met vragen over wonen, werken, ondernemen en studeren in het buitenland. Hiervoor werken de Bureaus voor Belgische en Duitse Zaken samen met het ministerie van Binnenlandse Zaken en de Belastingdienst.