Voorwaarden aanvragen A1-verklaring

Als u een aanvraag voor een A1-verklaring/certificate of coverage via TWinternet doet, gaat u akkoord met onze voorwaarden. Daarbij is het volgende belangrijk.

Voor alle werknemers waarvoor u een A1-verklaring aanvraagt, gelden de volgende voorwaarden:

  • de werknemer blijft bij u in dienst als hij buiten Nederland gaat werken. Gaat het om een in-concern detachering dan mag het ook een slapend dienstverband zijn. Is uw werknemer weer in Nederland? Dan loopt het dienstverband weer gewoon door
  • u betaalt het loon door tijdens het werken buiten Nederland
  • u draagt premies af in Nederland tijdens het werken buiten Nederland. Dit is ook mogelijk via een schaduwloonlijst als het om een in-concern detachering gaat. Draagt u geen premies af? Dan kan de A1-verklaring worden ingetrokken

Bij detachering gelden de volgende voorwaarden:

  • uw werknemer is minimaal 1 maand in Nederland verzekerd geweest voor de sociale verzekeringen voordat hij in het buitenland is gaan werken 
  • uw werknemer vervangt geen andere werknemer die eerder gedetacheerd was en waarbij de detachering is afgelopen. Dit geldt niet als het gaat om vervanging door ziekte
  • uw bedrijf heeft substantiële activiteiten in Nederland. Dat betekent dat uw bedrijf geen postbusfirma mag zijn

Voldoet u niet aan alle voorwaarden? Neem dan contact met ons op.

A1-verklaring en werken in verschillende landen van de EU (Europese Unie)

Werkt uw werknemer in verschillende EU-landen? Dan kan ieder EU-land binnen 2 maanden bezwaar maken tegen de A1-verklaring. Deze 2 maanden gaan in vanaf de dag dat de verklaring is afgegeven. Hebben wij binnen 2 maanden geen bezwaar ontvangen? Dan is de verklaring definitief.

Onderbreking detachering

Wordt de detachering voor meer dan 2 maanden onderbroken? Vraag dan een nieuwe A1-verklaring aan. Vakantie of ziekte wordt niet gezien als onderbreking.

Voor een paar landen geldt hiervoor een andere periode.

  • Voor Egypte geldt een periode van 3 maanden 
  • Voor Macedonië, Zuid-Korea en Japan geldt een periode van 12 maanden

Persoonlijke gegevens werknemer

In de aanvraag hebben wij het burgerservicenummer (BSN) en de geboortedatum van uw werknemer nodig. Als uw werknemer bij ons bekend is hebben wij geen andere persoonlijke gegevens nodig.

Is uw werknemer niet bij ons bekend? Vul dan het woonadres in waarop uw werknemer staat ingeschreven bij de gemeente. Woont uw werknemer niet in Nederland, maar in een EU-land (Europese Unie) en gaat hij in 2 of meer EU-landen werken? Vraag dan een verklaring aan bij de sociale zekerheidsinstantie van het land waar de werknemer woont.

Heeft deze instantie bepaald dat uw werknemer niet in dat land verzekerd is? Maar mogelijk in Nederland? Stuur uw aanvraag dan binnen 2 maanden in. Gebruik daarvoor het papieren aanvraagformulier. Stuur met uw aanvraag de verklaring mee die u van de buitenlandse instantie heeft ontvangen.

Hebben wij meer informatie nodig? Dan nemen wij contact op met de contactpersoon die u heeft ingevuld op uw aanvraag.

Meerdere loonheffingennummers

Gebruikt u binnen uw bedrijf meerdere loonheffingennummers? Stuur ons dan een aanvraag per loonheffingennummer waar de (groep) werknemers bij hoort. Gebruik altijd het loonheffingennummer van de formele werkgever van uw werknemer.

U ontvangt een bericht op uw e-mailadres als wij een beslissing hebben genomen over uw aanvraag. Via TWinternet kunt u zien voor welke werknemers wij een beslissing hebben genomen en wat de beslissing is.

Uw werknemer ontvangt onze beslissing en de A1-verklaring in de Berichtenbox. Heeft uw werknemer geen Berichtenbox? Dan ontvangt uw werknemer de verklaring per post.

U ontvangt geen kopie van de A1-verklaring. Alleen uw werknemer ontvangt deze verklaring. Wel kunt u de details van de afgegeven verklaringen terugvinden op TWinternet.

Het is belangrijk dat u wijzigingen aan ons doorgeeft. Misschien is uw werknemer niet meer in Nederland verzekerd als de situatie veranderd. Zelfs als u de Nederlandse premies voor de sociale verzekeringen betaalt.

Heeft u een wijziging doorgegeven? Dan krijgt u van ons een e-mail als wij de wijziging hebben verwerkt. Ook laten wij u weten als wij een nieuwe verklaring aan uw werknemer hebben gestuurd. U kunt dit ook in TWinternet terugvinden.