Fase 2. Begrijpen

Begrijp het probleem en de gebruiker. Als u het probleem en de gebruiker begrijpt, krijgt u belangrijke inzichten om een oplossing te maken. In de fase van Begrijpen is het belangrijk om veel te leren over het probleem en de gebruiker. 

Denk hierbij aan:

  • wie zijn ze
  • wat vinden ze
  • hoe ervaren ze het probleem
  • in welke situatie zitten ze
  • wat denken we al te weten

Doel van deze fase

Door vragen te stellen en speciale schema's te gebruiken krijgt u een duidelijk beeld. Dit helpt om de belangrijkste vraag te beantwoorden: is er een gebruiker met een probleem dat we moeten oplossen?

Wat gebeurt er in deze fase

  • de gebruikers zijn in kaart gebracht
  • het probleem is vastgesteld en getoetst
  • de aannames zijn vastgesteld
  • het probleem is voldoende afgebakend om een oplossing te kunnen bedenken

Tips

  • soms duurt het langer voordat iets nieuws begint te groeien. Wacht rustig af en dwing het niet
  • kijk goed hoe mensen meedoen. Maakt het dingen makkelijker of zorgt het voor angst? Het is belangrijk dat iedereen meedoet om de organisatie klaar te maken voor de toekomst en om goed te kunnen veranderen
  • leer hoe u vragen kunt stellen zonder uw eigen mening te geven

Handige hulpmiddelen in deze fase

In deze fase zijn er canvassen die u kunnen helpen. Ze maken het makkelijker om vragen te beantwoorden.

Wat is een canvas

Een canvas is een werkblad dat u met uw team invult. Het helpt groepen om vragen over projecten te beantwoorden. Het team gebruikt hierbij de kennis en ervaring van iedereen.

Hoe gebruikt u een canvas

Op elke canvaspagina vindt u:

  • een voorbeeld van het canvas
  • uitleg over hoe u het canvas kunt invullen