Controle en handhaving
We willen onze regelingen goed uitvoeren. Zodat iedereen krijgt wat hem of haar toekomt, niet meer en niet minder. Daar hoort ook bij dat we toezien dat de regels nageleefd worden. Dit noemen we 'handhaving'.
Wij kunnen u vragen om informatie
Als we vragen hebben kunnen we klanten thuis bezoeken. We kunnen ook op bezoek gaan bij een bedrijf of organisatie om informatie op te vragen. Dit kondigen wij soms van tevoren aan en soms niet. Wij kunnen u ook bellen of een brief sturen om informatie op te vragen.
Krijgt u een brief van de SVB? Let dan op het volgende:
- op onze brieven staat altijd het logo van de SVB, de naam en de contactgegevens van onze medewerker
- onze brieven zitten in een envelop waar het logo van de SVB op staat
In de brief kunnen wij u om informatie vragen. Wij hebben deze informatie nodig om te bepalen of iemand terecht een uitkering of pensioen krijgt. Het is in de wet geregeld dat wij deze informatie bij u mogen opvragen en dat u moet meewerken om ons deze informatie te geven.
Vertrouwt u het niet? Bel dan 030 264 98 80 om te controleren of de brief door de SVB is gestuurd.
Wordt u gebeld door een medewerker van de SVB? Let dan op het volgende:
- u kunt gebeld worden via een mobiel of een vast telefoonnummer, dit kan ook zonder nummerweergave zijn
- wij stellen ons altijd eerst aan u voor
- onze medewerker stelt u een aantal vragen om er zeker van te zijn dat hij of zij met de juiste persoon spreekt
- wij leggen altijd uit waarvoor we bellen
- onze medewerkers vragen nooit naar uw inloggegevens
Bezoeken wij u thuis? Let dan op het volgende:
- wij bezoeken u altijd met zijn tweeën
- onze medewerkers vragen altijd uw toestemming om bij u binnen te komen
- wij komen niet ’s avonds en ook niet in het weekend bij u aan de deur
- onze medewerkers tonen meteen een legitimatiebewijs. Neem gerust de tijd om het legitimatiebewijs van de SVB goed te bekijken
- vraag altijd om een legitimatiebewijs als dit niet aan u wordt getoond. Hebben onze medewerkers geen legitimatiebewijs bij zich? Laat ze dan niet binnen
- wij vragen u om uw legitimatiebewijs zodat we zeker zijn dat we met de juiste persoon spreken
- als u het prettig vindt kunt u een familielid, vriend of kennis vragen bij het gesprek aanwezig te zijn
Vertrouwt u het bezoek niet? Bel dan 030 264 98 80 voordat u onze medewerkers binnenlaat.
Woont u buiten Nederland? Dan kunnen wij u ook thuis bezoeken.
Als u geen huisbezoek wilt
U bent niet verplicht om mee te werken aan het huisbezoek. Maar wij hebben wel informatie nodig om te bepalen of u terecht een uitkering of pensioen krijgt. Meestal stellen wij eerst voor om op een andere dag of tijdstip terug te komen. Wilt u niet meewerken aan het huisbezoek? Dan kan dat gevolgen hebben voor uw uitkering of pensioen.
Bezoeken wij uw bedrijf of organisatie? Let op het volgende:
- onze medewerkers tonen meteen een legitimatiebewijs. Neem gerust de tijd om het legitimatiebewijs van de SVB goed te bekijken
- vraag altijd om een legitimatiebewijs als dit niet aan u wordt getoond. Hebben onze medewerkers geen legitimatiebewijs bij zich? Laat ze dan niet binnen
Tijdens een bezoek aan uw bedrijf of organisatie kunnen onze medewerkers u vragen om informatie. Wij hebben deze informatie nodig om te bepalen of iemand terecht een uitkering of pensioen krijgt. Of om te bepalen of er een A1-verklaring afgegeven kan worden of terecht afgegeven is. Het is in de wet geregeld dat wij deze informatie bij u mogen opvragen en dat u moet meewerken om ons deze informatie te geven.
Vertrouwt u het bezoek niet? Bel dan 030 264 98 80 om te controleren of de persoon die u bezoekt bij de SVB werkt.