Veelgestelde vragen levensbewijs

Ontvangt u een pensioen of uitkering van ons? En woont u buiten Nederland? Dan vragen wij u regelmatig om een bewijs dat u nog leeft. Dat heet een levensbewijs. 

Wij sturen u eenmaal per jaar het levensbewijs. U hoeft er niet zelf om te vragen. Heeft u een Berichtenbox? Dan ontvangt u het levensbewijs in uw Berichtenbox. Of wij u een levensbewijs sturen, hangt af van uw situatie en het land waar u woont. 

Bent u het formulier kwijt? Neem dan contact met ons op.

Uzelf en de bevoegde autoriteit in het land waar u woont. Hiermee bedoelen we de instantie of persoon die mag ondertekenen. Op het levensbewijs staat wie dat is. U moet er zelf naartoe. Het kan een ambtenaar van uw gemeente zijn.

Heeft u de Nederlandse nationaliteit? Dan kunt u ook naar de Nederlandse ambassade of het consulaat. Staat op het levensbewijs dat u ook naar een notaris kunt? Houd er dan rekening mee dat dit geld kost.

U kunt het levensbewijs via Mijn SVB sturen als er geen droogstempel op staat. Een droogstempel is een afdruk in reliëf. Dat betekent dat u het kunt voelen. De stempel is gezet met een zegel of stempel zonder inkt. U kunt het levensbewijs niet via e-mail sturen, omdat e-mail hiervoor niet veilig genoeg is. 

Kunt u niet inloggen op Mijn SVB? Of staat er een droogstempel op het levensbewijs? Dan kunt u het origineel per post sturen. Het adres staat in de brief.

Nee, een levensbewijs is persoonlijk. Alle gegevens die wij van u weten staan op uw formulier. Het is belangrijk dat u deze gegevens controleert en aanvult. De bevoegde autoriteit ziet dan welke gegevens wij hebben. En kan deze controleren. Of wij u een levensbewijs sturen hangt af van uw situatie en het land waar u woont.