Cliëntenraad SVB verwelkomt twee nieuwe leden

Om de dienstverlening aan burgers zo goed mogelijk in te richten, staat de SVB nauw in contact met haar Cliëntenraad. De Cliëntenraad geeft gevraagd en ongevraagd advies aan de Raad van Bestuur van de SVB. Henna Texel en Leny Gubbi zijn in januari aangesloten en stellen zich graag voor.

Vertegenwoordiging

Henna Texel is per 1 januari 2025 aangesloten als onafhankelijke vertegenwoordiger. Texel is tutor bij de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Daarnaast is zij de host van de podcast ‘Loopbaanverhalen’. Ook geeft Texel trainingen aan bi-culturele professionals, met als doel mensen zoveel mogelijk in hun kracht te zetten en hun potentieel te benutten. Texel heeft een achtergrond in sociaaljuridische dienstverlening en is eerder werkzaam geweest voor gemeenten, met name op het gebied van armoedebestrijding en communicatie. 

Leny Gubbi is per 1 januari 2025 aangesloten als vertegenwoordiger vanuit de FNV. Gubbi is in het verleden personeelsadviseur en HR-beleidsadviseur geweest. Inmiddels is Gubbi gepensioneerd. Tot medio juni 2025 is zij lid van het Hoofdbestuur van de VVAO als portefeuillehouder Senioren. Daarna blijft Gubbi nog lid van de Archiefcommissie en de werkgroep Senioren van de VVAO. Ook is zij regionaal bestuurslid van FNV Senioren. Gubbi is ook ambtelijk secretaris geweest van ondernemingsraden en cliëntenraden. 

Ervaringen met de SVB

Voor Texel is de SVB geen onbekende organisatie. Binnen de opleiding SJD kreeg ze casussen over regelingen die worden uitgevoerd door de SVB. “Ik vond de SVB toen al een interessante organisatie. Complexe informatie versimpelen, heeft mijn aandacht. Ik vind het belangrijk dat we ons blijven verplaatsen in de belevingswereld van burgers.”  

Gubbi heeft in het verleden alleen indirect te maken gehad met de SVB. De FNV heeft destijds namelijk actiegevoerd over de kostendelersnorm en de AIO. “Er zijn veel vrouwen met een onvolledig pensioen, doordat vrouwen vroeger niet meer mochten werken voor de overheid. Dit is toch een groep die onderbelicht is, daar heb ik me altijd sterk voor gemaakt.” 

Waarom aansluiten bij de Cliëntenraad SVB?

Texel heeft, vanuit haar communicatie-achtergrond, een passie voor het versimpelen van complexe informatie voor burgers. Daarnaast is de Cliëntenraad een afspiegeling van de samenleving. Het is daarom belangrijk om verschillende mensen met verschillende achtergronden te hebben. “Ik vind het belangrijk dat cliënten zich gehoord voelen. Ik denk dat het ook waardevol is voor de SVB om deze signalen te horen.” 
 
Gubbi wil zich inzetten voor de AOW- (en AIO-) gerechtigden, de doelgroep waarin zij zelf ook valt. “Ik ben gewend om veel rapportages te lezen en ik vind het leuk dat ik ben gevraagd! Mooi dat ik als oudere voor mijn eigen doelgroep actief kan zijn.” 

Oog blijven houden voor iedereen

Wat beide leden graag willen bereiken met de Cliëntenraad? “Goede belangenbehartiging van cliënten vind ik ontzettend belangrijk”, zegt Texel. Ook van burgers die een mening hebben, maar misschien niet op een plek zitten waar ze van invloed kunnen zijn. “Daarbij is de SVB, mede door de digitalisering, een vrij onzichtbare organisatie. Buiten af en toe een geluid over het pgb om, hoor je in de media verder weinig over de SVB. Toch is het belangrijk om oog te blijven houden voor wat burgers nodig hebben van jouw organisatie.” 
 
Voor Gubbi is het belangrijk dat de SVB toegankelijk blijft voor iedereen. “Ik ben blij dat er al heel veel aandacht is voor toegankelijkheid bij de SVB – ik hoop dat dat ook zo blijft. Er zijn veel senioren die het lastig vinden om iets digitaal te doen, of niet gewend zijn aan vaktermen of Engelse woorden. Dit is een van de onderwerpen waar wij ook op adviseren en je kunt echt merken dat de Cliëntenraad gewaardeerd wordt bij de SVB. Dat is erg fijn werken.”