Dienstverlening SVB gewaardeerd met een 8,3

Burgers die een AOW-, AIO-, kinderbijslag of een nabestaanden- of wezenuitkering ontvangen, beoordelen de dienstverlening van de Sociale Verzekeringsbank met een gemiddeld cijfer van 8,3. Dit cijfer is al enkele jaren stabiel; in 2022 was dit een 8,2. Dit blijkt uit het nieuwste klanttevredenheidsonderzoek dat eerder dit jaar is uitgevoerd. Uitkeringsgerechtigden van eerdergenoemde regelingen zijn met name tevreden over de tijdigheid en correctheid van de automatische betalingen. 

Betrouwbaar

Burgers zien de SVB over het algemeen als een betrouwbare overheidsinstantie. Zij vinden dat de dienstverlening aan hun verwachtingen voldoet en waarderen de vriendelijkheid en behulpzaamheid van medewerkers. 

Burgers die niet (voldoende) digivaardig zijn, hebben vaker voorkeur voor telefonisch contact (65%) dan burgers die wel digivaardig zijn (38%). Ook is er een verschil te zien tussen de regelingen. Ontvangers van een AIO-aanvulling en nabestaanden- of wezenuitkering hebben vaker voorkeur voor telefonisch contact (72%) dan AOW-gerechtigden en ontvangers van kinderbijslag (circa 43%). 

Ruimte voor verbetering

Ondanks de overwegend positieve ervaringen, zijn burgers minder tevreden over de hoogte van de uitkeringen. Daarnaast wordt benadrukt dat er aandacht moet blijven voor digivaardigheid en laaggeletterdheid.  

Diana Starmans, lid van de Raad van Bestuur van de SVB: “Ik ben trots dat burgers onze inzet waarderen. En ik ben trots op al onze collega’s die zorgen voor een goede dienstverlening voor deze burgers, zowel digitaal als handmatig. De SVB wil een inclusieve dienstverlener zijn. Daarom moet onze dienstverlening toegankelijk blijven voor alle burgers ongeacht hun vaardigheden en voorkeuren. We blijven investeren in verbeteringen in onze dienstverlening. De uitkomsten van het onderzoek zie ik als een aanmoediging om aan alle burgers de proactieve en persoonlijke dienstverlening te bieden waar ze recht op hebben.”