Basma

Basma, Medewerker salarisadministratie

Basma

“Altijd dat stapje extra doen om het nóg beter te maken voor onze klanten.” Dat is precies wat Basma bij de SVB doet als medewerker salarisadministratie van een regioteam bij Dienstverlening Persoonsgebonden Budget. Hoe? Door over de grens van haar eigen functie heen te kijken en goed te luisteren. Door de bril van de budgethouder te kijken. En haar klanten – en zichzelf – positief te blijven verbazen.

Door de bril van de budgethouder

“Ik werk sinds oktober 2017 bij de SVB. Samen met mijn collega’s verzorg ik alle administratie rondom pgb’s en de betalingen aan zorgverleners. Daarvoor onderhoud ik contact met budgethouders, gemeenten en zorgverleners. Binnen mijn pgb-team ben ik heel snel doorgegroeid naar medewerker salarisadministratie. Sinds mei ben ik ook opleider salarisadministratie. Dat is een heel leuke aanvulling, want in die functie bekijk ik het werk van de andere kant: door de bril van de budgethouder. Zo kan ik kennis overbrengen en collega’s op weg helpen om budgethouders in één keer zo goed mogelijk te helpen.”

Positief blijven verbazen

“De beste oplossing voor een klant vind ik door over de grens van mijn eigen functie heen te kijken en goed te luisteren. Het probleem van de budgethouder centraal te stellen. Wat vraagt de klant nou precies? Wat verwacht hij van ons? Hierbij kijk ik niet alleen naar de wet, maar ik zoek naar de best mogelijke oplossing binnen de kaders van de wet. Maatwerk dus. En ik bepaal bij elke vraag welke collega’s mij verder kunnen helpen en hoe we het beste kunnen samenwerken. Daardoor kunnen we goed inspelen op elke unieke situatie.”

“Wat ik het leukste vind aan mijn werk? Het persoonlijke contact met de klant! Omdat elke situatie en iedere budgethouder anders is en andere behoeftes met zich meebrengt. Dat is best uitdagend, want als medewerker heb je te maken met verschillende eisen, en wet- en regelgeving. Net als onze budgethouders zelf dus. Daarom probeer ik mijn werk telkens beter uit te voeren, meer te leren en door te groeien. Want hoe mooi is het als je iemand blij kunt maken met de beste oplossing? Ik hou ervan om klanten – en mijzelf : ) - positief te verbazen.”

Een team dat voelt als een warm bad

“Ons team is een gezellige mix van mensen: mannen, vrouwen, jong, oud en elk met zijn of haar eigen achtergrond. Het team voelt als een warm bad: al is het nog zo hectisch op kantoor, we zijn er om elkaar te helpen, vragen te stellen, onze mening te geven, samen ergens naar te kijken. En we denken samen na over hoe we elke klant nog beter kunnen helpen. Maar een goede grap of soms gewoon lekker lol maken kan ook. Dat maakt het werk hier heel leuk en afwisselend.”

Mijn vakinhoudelijke skills verbeteren. En mijn zangtalent

“Ik vind het belangrijk om mezelf te blijven ontwikkelen. Wat dat betreft zit ik heel goed op mijn plek, want de SVB stimuleert je om continu te leren en verbeteren. Onlangs hebben we de training Samenwerken in de praktijk gevolgd. Een paar dagen intensief samen aan de slag over communiceren en communicatiestijlen, met een overnachting. Niet alleen goed voor het versterken van onze vakinhoudelijke skills, maar ook voor het teamgevoel. Daarnaast doen we met ons team veel leuke dingen. Laatst hebben we bijvoorbeeld ons zangtalent op de proef gesteld tijdens een karaokeavond.”

Vertrouwen en verantwoordelijkheid

“Ik werk fulltime op vaste dagen en kan zelf bepalen hoe laat ik begin en stop met werken. Daarbij zorg ik dat ik voldoende uren werk. Van de SVB krijg ik het vertrouwen en de verantwoordelijkheid om dat zelf goed te regelen. Binnenkort krijgen we eigen laptops en onze systemen worden stap voor stap gedigitaliseerd. Dus straks wordt het nog makkelijker om werk en privé te combineren.”

“Enige tijd geleden is agile werken geïntroduceerd binnen de SVB. Verbeteringen in processen worden nu in korte sprints doorgevoerd. Het mooie hieraan is dat je op korte termijn verbeteringen kunt zien. Dit stimuleert me om zelf met ideeën te komen, omdat ik echt zie dat er wat mee gedaan wordt. Dit geeft mij het gevoel dat ik zelf echt verschil kan maken in hoe we onze klanten helpen.”