Mijn SVB
Vragen over Mijn SVB
Hier staan de meest gestelde vragen over Mijn SVB.
Hoe werkt het
Klik op de vraag om het antwoord te lezen.
- Hoe werkt Mijn SVB?
U kunt inloggen via Mijn SVB door te klikken op 'Log in met DigiD'.
Met Mijn SVB kunt u via internet wijzigingen doorgeven, uw gegevens raadplegen of een aanvraag indienen. U hoeft dan dus niet een papieren formulier te gebruiken. U kiest wat u wilt doen. Op het scherm krijgt u een formulier waar bekende gegevens al zijn ingevuld. U beantwoordt de nog openstaande vragen. Vervolgens kunt u de ingevulde gegevens controleren en direct verzenden. Een wijziging of aanvraag doorgeven via internet is snel, gemakkelijk en veilig, want u gebruikt daarvoor DigiD (uw persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord van de overheid).
Voor het wijzigen van uw rekeningnummer gebruikt u DigiD met een extra sms-controle of de DigiD app.
- Kan ik mijn gegevens bekijken?
U kunt actuele gegevens over uw uitkering of pensioen bekijken in Mijn SVB.
Zo kunt u bijvoorbeeld zien wanneer u de volgende betaling ontvangt. Of u kunt de specificatie van uw vorige AOW-betalingen bekijken. Wijzigingen van uw gegevens ziet u de volgende dag in Mijn SVB.In Mijn SVB ziet u een deel van de actuele gegevens. Het is niet mogelijk om alle informatie te tonen. Mocht u meer gegevens willen inzien, dan kunt u op afspraak uw complete dossier bekijken bij uw SVB-kantoor.
- Is het voor alle regelingen mogelijk om met Mijn SVB een wijziging door te geven?
U kunt met Mijn SVB wijzigingen doorgeven voor uw:
- Kinderbijslag
- AOW-pensioen
- Nabestaandenuitkering Anw
- Vrijwillige Verzekering
- Hoe kan ik zien dat een wijziging bij de SVB is binnengekomen?
U krijgt geen aparte ontvangstbevestiging per e-mail of papier. Van iedere wijziging die u doet krijgt u wel een overzicht als bevestiging op het scherm. En u kunt na het versturen van de complete wijziging het overzicht printen met de printknop die dan in beeld verschijnt.
- Kan ik documenten uploaden?
U kunt documenten uploaden en deze zo via MijnSVB naar ons sturen. Dit is handig als u bijvoorbeeld een bewijsstuk van uw inkomen naar ons wilt sturen.
U kunt alleen bestanden uploaden als:
- de documenten per stuk of bij elkaar niet groter zijn dan 8 MB
- het bestand een jpg, jpeg of pdf formaat heeft
- u niet meer dan 20 bestanden meestuurt
- javascript is ingeschakeld op uw webbrowser
Javascript inschakelen
Meestal is javascript al ingeschakeld op uw webbrowser. Zo niet, dan zal uw webbrowser vanzelf aan u vragen om het te installeren.
- Kan ik mijn gegevens op Mijn SVB apart op mijn computer bewaren of uitprinten?
Ja, dat kan door een schermafdruk te maken van de pagina en deze te bewaren in een document van een tekstverwerkingsprogramma:
Hoe doe ik dat met een Windows-pc
Houd de pagina schermbreed in beeld (en niet in een klein venster). Houd de Alt-toets ingedrukt en druk op de toets PrintScreen. Ga daarna naar Word of een soortgelijk programma en plak de schermafdruk door de Ctrl-toets ingedrukt te houden en dan op de toets 'v' te drukken. Voor meer schermafdrukken kunt u dit herhalen.
Hoe doe ik dat met een Mac
Houd de pagina schermbreed in beeld (en niet in een klein venster). Houd de toetsen Command (Cmd of ⌘) en Shift allebei ingedrukt en druk op de toets ‘3’. Ga daarna naar Word of een soortgelijk programma en plak de schermafdruk door de Command-toets ingedrukt te houden en dan op de toets 'v' te drukken. Voor meer schermafdrukken kunt u dit herhalen.
- Is mijn computer geschikt voor Mijn SVB?
Mijn SVB werkt op Windows computers en Apple computers. Zorg voor een recente versie van uw webbrowser om goed toegang te krijgen tot Mijn SVB. Stel uw computer bijvoorbeeld zo in dat er automatische updates plaatsvinden.
U krijgt toegang tot Mijn SVB met de volgende webbrowsers:
- Internet Explorer (versie 11 of hoger)
- Mozilla Firefox (versie 4.0.1 of hoger)
- Safari (versie 10 of hoger)
- Google Chrome (versie 61 of hoger).
Heeft u een andere of oudere webbrowser? Dan kunnen wij niet garanderen dat Mijn SVB goed werkt.
Problemen en foutmeldingen
Klik op de vraag om het antwoord te lezen.
- Ik kan niet inloggen bij Mijn SVB
Kunt u niet inloggen bij Mijn SVB, dan is er misschien een storing. Als de storing bij ons bekend is ziet u een melding bovenaan de pagina. Ziet u geen storingsmelding? Dan is er iets anders aan de hand, neem dan contact op met uw SVB kantoor.
- Ik wil mijn rekeningnummer wijzigen maar dit lukt niet
Het wijzigen van uw rekeningnummer via Mijn SVB kan alleen door middel van een sms-code of met de DigiD app. Kijk voor meer informatie op ‘Wijziging rekeningnummer via Mijn SVB’.
Let op: ontvangt u kinderbijslag van ons? Dan kan alleen de persoon die de kinderbijslag heeft aangevraagd een wijziging doorgeven. Dit is de persoon die post van ons ontvangt.
- Heeft u een vraag over DigiD?
Bekijk de meest gestelde vragen over DigiD op de site van DigiD.
- Ik kan geen AOW-pensioen aanvragen, maar ik heb wel een brief van de SVB gehad waarin staat dat ik kan aanvragen.
U krijgt de melding: “U kunt nog geen AOW-pensioen aanvragen. De SVB stuurt u bericht als u via internet een aanvraag kunt indienen.”
Mogelijke redenen:
- U hebt te lang gewacht met het doen van de aanvraag via internet. De aanvraag op internet staat ongeveer drie maanden klaar nadat u de brief hebt ontvangen. Daarna kunt u alleen nog gebruik maken van het papieren aanvraagformulier.
- U heeft een verkeerde DigiD gebruikt. Alleen de DigiD inlogcode van u zelf is te gebruiken, niet die van uw partner of andere huisgenoot.
Als deze redenen niet van toepassing zijn dan kunt u contact opnemen met uw SVB-kantoor.
- Ik kan geen kinderbijslag aanvragen, maar ik heb wel een brief van de SVB gehad waarin staat dat ik kan aanvragen.
U krijgt de melding: “U kunt (nog) geen kinderbijslag aanvragen. De SVB stuurt u bericht als u via internet een aanvraag kunt indienen.”
Mogelijke redenen:
1. U hebt te lang gewacht met het doen van de aanvraag via internet. De aanvraag op internet staat ongeveer drie maanden klaar nadat u de brief hebt ontvangen. Daarna kunt u alleen nog gebruik maken van het papieren aanvraagformulier.2. Uw partner heeft de aanvraag voor de kinderbijslag (op papier of internet) al ingediend.
3. U heeft een verkeerde DigiD gebruikt. Zowel de DigiD inlogcode van de moeder en vader zijn te gebruiken, maar niet die van het kind of andere huisgenoot.
Als deze redenen niet van toepassing zijn dan kunt u contact opnemen met uw SVB-kantoor.
Veiligheid op Mijn SVB
Klik op de vraag om het antwoord te lezen.
- Veilig omgaan met DigiD
DigiD is uw persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord van de overheid.
Geef daarom nooit uw persoonlijke wachtwoord aan iemand anders. - Kan ik mijn gegevens veilig doorgeven?
Nadat u met uw DigiD heeft ingelogd, krijgt u de informatie via een beveiligde verbinding. De beveiligde verbinding herkent u aan het slotje in uw browservenster. Klikt u op het slotje, dan krijgt u het certificaat te zien, dat garandeert dat de website ook echt hoort bij de organisatie die u bezoekt. Dit certificaat is uniek en niet na te maken.
Hoe logt u uit?
U blijft een beperkte tijd ingelogd en u kunt zelf weer uitloggen als u klikt op ‘Uitloggen’. Verder werkt het net als met een PIN-code: u mag aan niemand uw DigiD verstrekken. En niemand mag er naar vragen. Het is uw eigen persoonlijke code.