AOW-pensioen

AOW aanvragen als u buiten Nederland woont

Woont u buiten Nederland? Het aanvragen van een AOW-pensioen verschilt per land.

Er zijn drie mogelijkheden:

  1. U woont in een land van de EU (Europese Unie).
    U kunt kiezen. U kunt de AOW aanvragen bij de pensioeninstantie in het land waar u woont of in het land waar u het laatst verzekerd was. Wij adviseren u om uw AOW 6 maanden voor uw AOW-leeftijd aan te vragen in het land waar u woont.

  2. U woont in een land waarmee Nederland een verdrag over sociale zekerheid heeft gesloten of in een land van de EER (Europese Economische Ruimte).

    Bent u in dat land verzekerd voor een basispensioen van de overheid? Neem dan 6 maanden voor uw AOW-leeftijd contact op met de instantie die dat pensioen regelt.

    Bent u in dat land niet verzekerd voor een basispensioen van de overheid? Neem dan 6 maanden voor uw AOW-leeftijd contact op met de pensioeninstantie van het land waar u het laatst verzekerd was. Is dat Nederland, dan sturen wij u het aanvraagformulier. Woont u in de Verenigde Staten? Neem dan voor uw AOW-aanvraag contact op met de Social Security Administration (SSA) in de Verenigde Staten.
    Woont u in Marokko? Neem dan voor uw AOW-aanvraag contact op met het Caisse Nationale de Sécurité Sociale (CNSS) in Marokko.
    Woont u in Tunesië? Neem dan voor uw AOW-aanvraag contact op met het Caisse Nationale de Sécurité Sociale (CNSS) in Tunesië.

  3. U woont in een ander land.
    Neem dan 6 maanden voor uw AOW-leeftijd contact met ons op, dan sturen wij u een aanvraagformulier.

Al klant van de SVB. Dan hoeft u niets te doen.

Als u bijvoorbeeld al een nabestaandenuitkering Anw of een remigratie-uitkering van ons krijgt, hoeft u niets te doen. Wij nemen dan ongeveer 6 maanden voor uw AOW-leeftijd contact met u op.

Na toekenning van uw AOW kunt u inloggen op Mijn SVB

Vanaf het moment dat wij u een AOW-pensioen toekennen, kunt u een (DigiD)inlogcode aanvragen voor Mijn SVB. Daarmee kunt u vanuit het buitenland 24 uur per dag uw eigen gegevens raadplegen of de maandelijkse specificatie van uw AOW of jaaropgave bekijken en printen, maar bijvoorbeeld ook een wijziging van uw rekeningnummer aan ons doorgeven.

Met DigiD kunt u uw AOW-zaken via Mijn SVB op onze website regelen en hoeft u geen hoge telefoonkosten te maken om contact met ons op te nemen.